Diagnoza psychologiczna – Nowy Sącz
Gabinet zajmuje się przeprowadzaniem diagnostyki psychologicznej z wykorzystaniem profesjonalnych testów z Pracowni Testów Psychologicznych, które są dostępne wyłącznie dla psychologów i są ważnym narzędziem pomagającym w postawieniu właściwej diagnozy. Od niej zależy plan leczenia i kolejne kroki podejmowane w lub poza terapią, a które mogą znacznie poprawić komfort życia pacjenta.
Zadaniem diagnozy psychologicznej jest wskazanie i dokładne określenie mechanizmów zachowania danej osoby, która zgłosiła się na badanie. Pomaga wyjaśnić źródło problemów napotykanych na co dzień oraz przedstawia prognozę skutków zachowań pacjenta i ewentualne możliwości ich korekty.
Jakie diagnozy przeprowadzane są w gabinecie?
Z oceny psychologicznej korzystają zarówno dorośli, jak i młodzież, aby znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania i poznać lepiej siebie.
Gabinet prowadzi między innymi:
- diagnozę funkcjonalną – służy określaniu poziomu funkcjonowania dziecka w różnych aspektach i strefach rozwoju. Określa jego mocne i słabe strony, potencjał rozwojowy i wskazuje, nad czym należy popracować,
 - diagnozę inteligencji i funkcji poznawczych – obserwacja, wywiad oraz kwestionariusze i testy pomagają ocenić między innymi: mowę, pamięć krótkotrwałą, funkcje wzrokowo-przestrzenne, abstrahowanie i nazywanie przedmiotów i zjawisk,
 - ocenę psychologiczną – niezbędną do orzeczenia o niepełnosprawności.
 
Zapraszamy do kontaktu w celu umówienia terminu wizyty i konsultacji w gabinecie.
Rodzaj przeprowadzanych testów dobierany jest pod względem celu przeprowadzanej diagnozy oraz potrzeb pacjenta. Podstawą w tego typu diagnostyce jest w każdym przypadku wywiad. Dlatego zalecamy, aby przed wizytą w gabinecie odpowiednio się przygotować. Pacjent powinien być wyspany i wypoczęty.
Po co wykonuje się diagnostykę psychologiczną?
Przeprowadzana w naszym gabinecie diagnostyka psychologiczna prowadzi do rozpoczęcia skutecznego leczenia. Umożliwia ona również:
- wykrycie mechanizmów, które są podstawą pojawiających się objawów;
 - opisanie obecnego stanu pacjenta
 - ukierunkowanie leczenia i wskazanie dalszego postępowania;
 - weryfikację, czy dalsze leczenie pacjenta jest potrzebne.
 
Diagnostyka stanowi niezbędny element do wyjaśniania, dlaczego pojawiły się pewne problemy oraz do zaproponowania sposobu na ich zmianę. Z wykorzystaniem metod diagnostycznych, takich jak wywiad, testy i kwestionariusze, psycholog może przystąpić do działania terapeutycznego.
Diagnostyka psychologiczna w gabinecie w Nowym Sączu
W naszym gabinecie pracują doświadczeni i zaangażowani specjaliści, którzy przeprowadzą profesjonalną diagnostykę psychologiczną. Główne obszary terapeutyczne, którymi się zajmują to:
- zaburzenia snu i odżywiania;
 - smutek, stres, lęk, niepokój;
 - brak życiowej satysfakcji;
 - kłopoty w związku lub innych relacjach;
 - problemy związane z rozwojem i wychowaniem dziecka;
 - zaburzenia psychosomatyczne;
 - zespół stresu pourazowego;
 - DDA;
 - fobie.
 
Wykonujemy diagnozy potrzebne dla PCPR. Jeśli są Państwo zainteresowani rozmową z psychologiem w naszym gabinecie w Nowym Sączu, zapraszamy do kontaktu.
Diagnoza i ocena psychologiczna a kontekst społeczny
Współczesna diagnoza psychologiczna uwzględnia nie tylko indywidualne cechy jednostki, ale również szeroki kontekst społeczny i kulturowy, w jakim funkcjonuje. Czynniki takie jak środowisko rodzinne, warunki życia, normy społeczne czy wartości kulturowe mogą znacząco wpływać na sposób, w jaki jednostka postrzega siebie i otaczający świat. Dlatego też, podczas procesu diagnostycznego, istotne jest zrozumienie, jak te elementy kształtują zachowania i emocje pacjenta.
Dodatkowym elementem, który zyskuje na znaczeniu, jest dynamika relacji międzyludzkich w kontekście grup społecznych, do których należy badana osoba. Role społeczne, oczekiwania otoczenia oraz przynależność do konkretnych wspólnot kulturowych mogą determinować sposoby reagowania na sytuacje stresowe, konflikty lub zmiany życiowe. W przypadku dzieci i młodzieży na znaczeniu zyskuje również kontekst edukacyjny, w tym relacje rówieśnicze oraz sposoby funkcjonowania w środowisku szkolnym. W pracy z osobami dorosłymi istotna może być analiza ról zawodowych i rodzinnych, a także wpływ doświadczeń migracyjnych lub zmiany środowiska kulturowego